Auteur Topic: Rik Coppens overleden  (gelezen 7554 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline satanic surfer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 673
    • Bekijk profiel
Rik Coppens overleden
« Gepost op: 5 februari 2015, 16:24:25 »

Antwaarpe treurt om het heengaan van Rik Coppens. De allereerste Gouden Schoenwinnaar, tweevoudig topschutter en zowel keizer als nar van het Kiel tijdens de hoogdagen van Beerschot is niet meer onder ons. Een eigenzinnig man die niemals controverse schuwde, een begenadigd voetballer die tegenstanders dribbelde, terugdraaide om hen vervolgens nog eens te dribbelen en hen dan keurig door de benen speelde om van voor af aan opnieuw te beginnen...Voetbalminnend Vlaanderen verliest een icoon, Antwerpen z´n voetbalmanneke en de voetbalwereld een kleurrijk talent op en naast de grasmat. RIP Rik

Offline sexmachine

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 16208
    • Bekijk profiel
Rik Coppens overleden
« Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2015, 17:04:56 »

Antwaarpe treurt om het heengaan van Rik Coppens. De allereerste Gouden Schoenwinnaar, tweevoudig topschutter en zowel keizer als nar van het Kiel tijdens de hoogdagen van Beerschot is niet meer onder ons. Een eigenzinnig man die niemals controverse schuwde, een begenadigd voetballer die tegenstanders dribbelde, terugdraaide om hen vervolgens nog eens te dribbelen en hen dan keurig door de benen speelde om van voor af aan opnieuw te beginnen...Voetbalminnend Vlaanderen verliest een icoon, Antwerpen z´n voetbalmanneke en de voetbalwereld een kleurrijk talent op en naast de grasmat. RIP Rik
Rik noemde zichzelf een tribunespeler, en voegde er dan op zijn eigenste manier aan toe: "De tribunes zouden vol zitten als er nog tribunespelers waren".... en hij had nog gelijk ook.
Helaas van voor onze tijd, veel te weinig goed beeldmateriaal beschikbaar, een icoon van ons voetbal.


Wat velen ook niet weten, is het niet de grote Johan Cruyff, maar de Rik die de penalty in twee tijden voor het eerst op de velden uitvoerde.... hier is het bewijs, toen plaste Johan nog in zijn pampers  :cheer:


Penalty in 2 tijden door Rik Coppens



"Iedereen heeft recht op z'n eigen afwijking" - Miss Wartaal

Offline bet(d)weter

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2083
  • Ik schrijf uit bewondering voor de vrouwen !
    • Bekijk profiel
Rik Coppens overleden
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2015, 15:28:35 »
Ja, waar is de tijd dat ik met mijn vader, als tienjarig manneke de eerste keer naar "den Beerschot" ging: ik kende toen nog niet veel van voetbal maar was toch wel onmiddellijk onder de indruk van wat die Coppens allemaal liet zien: een "tribunespeler" jawel, en dan ? Zo hoort het gewoon: toen was Beerschot nog een topclub die bij elke thuismatch kon rekenen op 25 000 toeschouwers ! Eigenaardig genoeg vond mijn vader Rik niet de beste Beerschotspeler ooit: hij koos voor Stanley Van den Eynde of Raymond Braine, beiden topvoetballers op het Kiel  in de "jaren dertig"; laatstgenoemde werd zelfs getransfereerd naar Dukla Praag, iets wat in die tijd niet zo vanzelfsprekend was...
Overigens heb ik Rik kunnen blijven volgen tot hij in 1962- ik was toen 14- verhuisde naar Olympic Charleroi.
De mooiste herinnering die ik van hem heb, zijn waarschijnlijk de drie strafschoppen die hij mocht trappen tegen (de vorig jaar overleden) doelman Jean Nicolay iijdens de wedstrijd Beerschot-Standard: Nicolay was toen de doelman van de nationale ploeg en kende Rik maar al te goed, maar toch slaagde deze laatste erin drie keer iets anders uit zijn mouw (lees: voet) te toveren en evenveel keer Nicolay het nakijken te geven...Rik wees  telkens aan naar welke hoek hij zou trappen en was zeer eerlijk én consequent: ja, het werd telkens gewoon de hoek die hij had aangewezen..., gedurfd maar dus fenomenaal.
Na Rik heeft Beerschot met Juan Lozano, ook "uit eigen stal", nog  maar eens een keer een wereldtalent in huis gehad, maar die zullen veel van de voetballiefhebbers onder jullie wel "hebben meegemaakt"...
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een club  met een zo rijke geschiedenis, en zo veel eigen kweek als Beerschot, zo laag gezakt is :cry; voor het grootste gedeelte door wanbeleid zou ik durven zeggen !
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2015, 15:36:50 door bet(d)weter »
Ik hou van de wolken...de wolken die traag voorbijgaan, en van de vrouwen...de mooie vrouwen die VEEL TE SNEL voorbijgaan...