Auteur Topic: Uiteindelijk beseften we dat we ons verzet moeten staken en toegeven  (gelezen 6605 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mechelen

  • Keurvorst
  • Held
  • *****
  • Berichten: 3591
    • Bekijk profiel
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/26/-uiteindelijk-beseften-we-dat-we-ons-verzet-moesten-staken-en-to/


Slachtoffer Nigeriaans prostitutienetwerk: "Uiteindelijk beseften we dat we ons verzet moesten staken en toegeven" 


Tina, een schuilnaam, is een slachtoffer in een dossier van Nigeriaanse prostitutie waarover de rechtbank zich al eerder uitsprak. Haar getuigenis kan beschouwd worden als typisch voor dit soort dossiers. Onderstaande verhaal is samengesteld op basis van letterlijke citaten uit haar proces-verbaal. 

 "Ik heb mij vandaag vrijwillig aangeboden in jullie bureel om een klacht neer te leggen lastens mijn 'madam' en haar entourage. Ik verklaar formeel dat ik jullie vandaag de waarheid zal vertellen over wat er mij is aangedaan en meer bepaald dat ik onder valse voorwendsels van Nigeria naar Europa werd gebracht en er in België gedwongen werd ondergebracht in de prostitutie. Ik werd ook fysiek mishandeld en meer bepaald verkracht door een broer van mijn madam.”

Over prostituees, voodoo en mensenhandel: morgen start het belangrijke proces tegen Nigeriaanse mensenhandelaars 

 

"Op X is mijn zus aangesproken door een buurvrouw die haar een verhaal vertelde dat ze naar België kon gaan om er naar school te gaan voor een degelijke opleiding. Mijn zus had hier geen oren naar. Deze buurvrouw is dan naar mij gekomen met hetzelfde verhaal. Na haar te hebben aanhoord, kon ze mij overtuigen om dit te doen. De volgende dag heeft de buurvrouw mij naar de mama  van M. gebracht. Toen wij daar aankwamen werd ik goedgekeurd door de mama van M."

"Mama M. heeft me dan gezegd dat ik haar 20.000 NAIRA (nvdr: Nigeriaanse munteenheid) zou moeten terug betalen voor de reis. Ik moest haar ook een gouden ketting en oorringen kopen alsook een halsketting en een armband. Ik moest haar ook 10 stuks 'Hollandis' (nvdr: traditioneel kledingstuk) kopen. Na het terugbetalen van deze schuld zou ik haar nogmaals 1.000 euro moeten betalen."

Wij moesten ook zweren dat wij onze 'madam' niet zouden aangeven aan de politie

"Nadien zei mama M. dat ik de volgende dag zou gaan moeten zweren. Aan het voodoo-shrine waren een aantal personen reeds aanwezig. Ik zag er drie meisjes. Wij moesten vervolgens één voor één zweren dat wij in geen geval de vriend van onze 'madam' zouden afsnoepen. Wij moesten ook zweren dat wij onze 'madam' niet zouden aangeven aan de politie. Wij moesten ook zweren om ginds geen zwarte liefjes te nemen. Wij moesten ook zweren dat wij onze schuld volledig zouden afbetalen. Na het zweren moesten wij een rauwe kippelever opeten en ook kolanoot. De voodoo-priester heeft ons vervolgens verplicht om alcohol te drinken. Tijdens het voodoo-ritueel waren wij ontdaan van onze kleding. Na het voodoo-ritueel zei de voodoopriester dat we ons terug moesten aankleden. Wij moesten vervolgens onze persoonlijke spullen pakken en naar de woning van mama M. gaan. Hier kregen wij melk en biscuits bovenop onze proviand. De nacht brachten we door in de woning van mama M."

"De volgende ochtend omstreeks 05.00 uur zijn wij aan onze reis begonnen. Wij werden door een kleine wagen weggebracht. In totaal waren we met 7 meisjes. Wij werden met de wagen tot ergens gebracht. Vervolgens vroeg mama M. ons om op een grote bus te stappen. Zo zijn wij van het ene vervoermiddel naar het andere overgestapt. Ik ken de namen van de verschillende plaatsen niet die we onderweg tegenkwamen vooraleer in Libië te zijn toegekomen. Ik herinner me niet meer de datum dat we in Libië zijn toegekomen."

"Ik kan u wel zeggen dat wij op X in Italië zijn aangekomen. De overtocht gebeurde in een grote boot met heel veel mensen aan boord. In Italië werden we naar een kamp gebracht."

"Wij belden mama M. op dat we in Italië waren aangekomen. Mama M. gaf ons dan een telefoonnummer van één van haar zonen door. We kregen van één van haar zonen een telefoontje waarbij hij vroeg in welk kamp we zaten. De dag dat hij ons zou komen ophalen, werden wij gearresteerd door de politie. Hij wist echter te ontsnappen. Drie dagen later belde hij opnieuw en is hij ons uit het kamp komen halen. Hiermee bedoel ik ikzelf en O. Hij bracht ons naar een plaats waar enkel jongens aanwezig waren. Wij werden hier verkracht door deze jongens. Ikzelf werd door vier jongens verkracht."

"De volgende dag bracht de zoon van mama M. ons naar de bushalte. Hij regelde voor ons vervolgens een busticket en zette ons op de bus richting Parijs."

"In Parijs stond een vriend van O. ons op te wachten. In een 'black taxi' met aan het stuur een onbekende werden wij naar België gevoerd. Deze chauffeur bracht ons naar de woning van 'madam' J.  We mochten vervolgens van J. gaan douchen om nadien uit te rusten van de reis."

"De volgende dag vroeg J. of wij klaar waren om aan de slag te gaan. Wij vroegen haar wat voor werk we dan wel moesten gaan doen. J. zei dat we aan de slag moesten als straatprostituée. Ik zei haar dat ik hier niet mee akkoord ging. J. zei dat ik geen andere keuze had. Ik moest mijn mond houden van haar."

"Wij waren bang, wisten niet meer wat te doen. Uiteindelijk beseften we dat we ons verzet moesten staken en toegeven."

"De volgende dag heeft J. het werk uitgelegd dat we moesten gaan doen. 's Avonds moesten we samen met A.R. en de meisjes die er nog waren de straat op. Op straat werd ik door klanten aangesproken dat ik veel te jong was voor dit werk. Ik belde J. en zei haar wat de klanten me vertelden over het feit dat ik te jong was voor dit werk. Ze was hier niet mee opgezet en zo ontstond er onenigheid tussen haar en mij. Aangezien ik niks verdiende, de klanten vonden me te jong, betaalde ik ook niks aan J."

"Over O. kan ik zeggen dat hij A., R., H. en mezelf fysiek mishandelde. Hij deed dit wanneer de meisjes geen geld meer naar huis brachten en ik omdat ik gewoon geen geld kon verdienen. I. werd door hem met de riem geslagen. Nadat L. me uit huis schopte en me niet langer in huis wilde, ben ik terug naar J. gegaan. Toen ik daar aankwam, wilde J. me gewoon niet hebben in haar woning. Ik zei dat ik nergens anders terecht kon. Hierop zei J. me dat ik mijn tas moest neerzetten waarop mijn gsm werd afgepakt. Nadien werd ik geslagen. J. sloeg me met de hak van haar schoen en O. sloeg me met een riem. Ik werd door hen met mijn haren getrokken. Ze schreeuwden tegen me. J. nam een schaar en knipte stukken uit mijn haar. Ook O. deed dit. Ik ben dan hard beginnen gillen doch ze hielden niet op."

"Ik mocht zelfs niet alleen naar het wc gaan. Het mishandelen en bewaken duurde drie dagen. De politie is gekomen doch ik moest me van J. verstoppen. Ik stond met I. en O. in de badkamer. De politie werd te woord gestaan door J. die hen zei dat er niks aan de hand was. De politie heeft me niet gevonden."

Nawoord. Deze getuigenis kadert in een gerechtelijk dossier waarover de rechtbank zich al uitsprak. De beklaagden werden veroordeeld tot gevangenisstraffen tussen de 40 maanden en zes jaar en geldboetes tussen 12.000 euro en 108.000 euro. Tina kreeg het statuut van slachtoffer van mensenhandel.     
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2018, 18:33:21 door mechelen »