Auteur Topic: CORONA  (gelezen 362790 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline sexmachine

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 16212
    • Bekijk profiel
CORONA
« Reactie #1545 Gepost op: 4 maart 2021, 10:49:04 »
Hopla, daar gaan we dan ....

CD&V-voorzitter Joachim Coens: "Gevolgen mogelijk voor wie coronavaccin weigerde nadat iedereen kans heeft gekregen"

Mensen verplichten om een coronavaccin te laten zetten, dat kan niet, zegt CD&V-voorzitter Coens. "Maar als iedereen de kans heeft gehad om gevaccineerd te zijn en sommigen hebben dat niet willen doen, dan denk ik dat er daar consequenties aan kunnen verbonden worden", aldus Coens. De voorzitter van de Vlaamse christendemocraten denkt concreet aan eventuele gevolgen rond tewerkstelling, deelname aan grote manifestaties of buitenlandse reizen.


Dus die halve gare debiel zegt dat je mensen niet kan verplichten, maar dat je wel gevolgen moet dragen als je ervoor kiest je niet te laten vaccineren, is dat dan niet hetzelfde als het verplichten?. Wat is het verschil? Ruggegraatloze debiel
Ik zal het even vertalen naar het dagelijkse leven: "Je bent niet verplicht je in te schrijven bij de VDAB als je werkloos bent, maar als je dat niet doet, heb je geen enkel recht op een uitkering. Maar we verplichten niemand zich in te schrijven, dat is nog steeds een vrije keuze, je moet wel de consequenties dragen als je je niet in schrijft."
 

"Iedereen heeft recht op z'n eigen afwijking" - Miss Wartaal

Offline Kippenneuker

  • Held
  • *****
  • Berichten: 796
    • Bekijk profiel
CORONA
« Reactie #1546 Gepost op: 4 maart 2021, 13:45:08 »
Hopla, daar gaan we dan ....

CD&V-voorzitter Joachim Coens: "Gevolgen mogelijk voor wie coronavaccin weigerde nadat iedereen kans heeft gekregen"



Tja, het was te denken dat ze met zoiets zouden afkomen hé.

Deze onnozele communist met zijn lelijke geruite jassen, waarvan ik vermoed dat hij ze in ex-Oost-Duitsland laat maken, zet maar weer eens de toon. Wat ik niet begrijp is dat de media dit soort onzin niet afblokken.

32 jaar geleden was er grote euforie omdat "de muur" gesloopt werd maar niemand had ooit gedacht dat de toenmalige staatssystemen in het Oostblok wel eens tot hier zouden kunnen waaien. We zijn daar niet ver meer af op dit moment. Puur communisme waarbij we allemaal braaf moeten luisteren naar wat ons opgedrongen wordt, als we dat niet doen dan zijn er "gevolgen".

Huisartsen die "bedenkingen" hebben bij wat er op dit moment allemaal gebeurt worden ondertussen ook al door collega's "verklikt" en vervolgens geschorst.

We zijn nog niet aan de nief petatjes mannen!

Offline sexmachine

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 16212
    • Bekijk profiel
CORONA
« Reactie #1547 Gepost op: 5 maart 2021, 08:46:29 »
En 't was nog meer te voorspellen dat Voka dat klakkeloos wil overnemen:

VOKA: Werkgever kan werknemer weigeren als hij niet gevaccineerd is
Een werkgever kan een werknemer weigeren als die zich niet laat vaccineren. Dat zegt topman Johann Leten van werkgeverskoepel Voka Limburg. De ondernemers staan immers in voor de veiligheid op de werkvloer. Vaccinweigeraars zijn in principe nefast voor een werkomgeving die coronaproof moet zijn.



Je hebt dus geen andere keuze .... die debiel van de CD&V zal weer glimlachen, ze moesten zijn vel afstropen en tussen de rode mieren gooien
"Iedereen heeft recht op z'n eigen afwijking" - Miss Wartaal

Offline sexmachine

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 16212
    • Bekijk profiel
CORONA
« Reactie #1548 Gepost op: 5 maart 2021, 09:04:28 »
En nog meer ZUM KOTSEN: MARX VAN RANSCHT

Marc Van Ranst: “Volgende week de cafés open? Sorry, dat gaat niet”
U denkt aan het overlegcomité dat er zit aan te komen, en u hebt het gevoel dat het nu écht wel tijd is voor versoepelingen? Marc Van Ranst voelt het ook. “Maar het voelen en eraan toegeven is twee. Ik voel haast elke dag goesting in frieten, maar het is dom om daaraan toe te geven. Ik wil óók van die akelige maatregelen af. Ik wil op restaurant, want ik ben het beu om de afwas te doen. Maar volgende week de horeca opendoen? Sorry, maar dat gaat niet.”
Note sm: ik ben het ook beu om de afwas te doen, zegt die gestampte boer, de mensen nog uitlachen ook

Eerste minister Alexander De Croo zei het pas zelf nog: “We kunnen er niet omheen dat de maatregelen een invloed hebben op de weerbaarheid, motivatie en mentale gezondheid van velen”. Maar wees gerustgesteld: met de weerbaarheid, motivatie en mentale gezondheid van professor Van Ranst is het goed gesteld. Dankjewel. Hij slaapt wat meer dan vorig voorjaar, zodat hij zeker zijn virologische marathon uit krijgt gelopen. Hij wordt nog wel eens bedreigd, maar bang wordt hij daar niet van.
“Meestal gaat het toch maar om beklagenswaardige figuren achter een computerscherm.”

Note sm: kan iemand die narcistische gevaarlijke gek opsluiten aub, en hoe hard kan je de bevolking uitlachen, ongestraft


Zegt u dan eens: wanneer wordt het opnieuw mooi weer?
“In de zomer, hé. Serieus. Nu is het topseizoen voor respiratoire virussen, dan krijg je heel moeilijk die cijfers naar beneden.

Note sm: Dat zeggen wij al een jaar, debiel
Zeker in een land dat dichtbevolkt is, een doorreisland is en een open economie is. Maar in de warmere maanden zal dat lukken. Door de aard van het virus, en door de vaccinatie. We krijgen nu netjes de epidemie onder controle in de WZC’s: zonder twijfel omdat ze daar nu allemaal gevaccineerd zijn. Maar vraag mij niet om concretere voorspellingen te doen. We kunnen nog niet eens voorspellen wanneer de volgende levering vaccins zal komen.”

Een koude pint op een terras in de paasvakantie: zal dat lukken?
“Als jij trakteert, wel. (lacht)

Note sm: de debiel LACHT daar dus mee .....

Kijk, ik zou niet liever willen. Maar het hangt er compleet vanaf of en hoe we de curve volgen. En of we wel of niet voor andere versoepelingen kiezen dan het heropenen van de horeca. En dat is een volledig politieke beslissing. Maar kijk naar onze buurlanden: hoeveel hebben er hun cafés open, of zijn dat snel van plan? Geen, hé. Wij zijn nu al het minst strenge land. Dan moet je ballen als struisvogeleieren hebben om te zeggen dat je het beter weet en wel je horeca wil openen.”

Hoe is uw relatie met de horeca tegenwoordig?
“Zeer goed, vraag maar aan Horeca Vlaanderen.

Note sm: zo goed dat ze u een gratis cursus "zwemmen in de dokken in maart" willen geven, in pull

Al diegenen die zo zagen, die weten niet dat het ons doel is om die horeca zo snel mogelijk weer open te krijgen. De mensen denken: Van Ranst wil alle versoepelingen tegenhouden. Maar je zal zien: op het moment dat het kan, zal ik er de grootste voorstander van zijn om van al die akelige, vrijheidsberovende maatregelen af te komen. Maar volgende week de cafés opendoen? Sorry, maar dat gaat niet.”

Hoe hard ergert u zich aan zorgpersoneel dat zich niet wil laten vaccineren?
“Was ik de directeur van een WZC waar de helft van het personeel zich niet wil laten inenten: ik zette een annonce in de krant voor nieuw personeel.
Note sm: vuile communistiche rat

Ik weet het, dat is te simplistisch. Maar de mensen bij bosjes zien sterven in de rusthuizen, en dan zeggen Ik doe niet mee, dat is niet oké. Wil je je niet laten vaccineren? Even goede vrienden. Maar dan moet je niet met fragiele mensen werken. Een chirurg die liever opereert zonder latexhandschoenen? Kan niet, hé. Ga aan de dokken werken.”

We redden levens door de virologische strengheid waar u zo’n pleitbezorger van bent. Tegelijk zijn er mensen – ondernemers, studenten, echtgenoten – die eronderdoorgaan. Stelt u zich soms de vraag of het sop de kool waard is?
“Tuurlijk. Bij elke maatregel. Het zou onverantwoord zijn om dat niet te doen. Maar je moet je ook de bedenking maken: het is niet omdat je zo’n epidemie haar gang laat gaan, dat handelszaken en geestelijke gezondheid gaan bloeien. We zouden na drie of vier jaar ook tot groepsimmuniteit komen, maar wel ten koste van héél veel meer levens.”

Hebt u – en met u: de virologen – te veel macht?
“Wij hebben geen macht.
Wij hebben nog nooit een ministerieel besluit ondertekend. Wij hebben nog nooit zelf de pers gecontacteerd. Wij doen gewoon onze job. Maar macht: nul.”

Kom. U bent zelf geen minister geworden, maar de minister van Volksgezondheid en de premier luisteren wél naar u. Geniet u van die invloed?
“Genieten? Tijdens een pandemie? Daar moet je ne rare voor zijn. Dit is een akelige periode, die niet snel genoeg voorbij kan zijn. En als ze voorbij is, ga ik een lange vakantie nemen. Niet om aan een strand te liggen, dat word ik snel beu. Wel om mijn bureau, die onder een dikke laag papieren verstopt zit, op te ruimen. En om de klusjes te doen die nu blijven liggen. Ik moet dringend een waterontkalker installeren.”

Toen wij elf maanden geleden spraken, zei u: Nog een half jaar, en we weten of corona een seizoensziekte wordt...
“En we weten het, hé. Het virus is niet verdwenen met de zomer. Het is teruggekomen, verspreid over de continenten.
Dus het zal nog voor lange tijd bij ons blijven. Het heeft zich perfect aangepast aan de mens, en over decennia zal het verworden tot een verkoudheid - weliswaar een ernstige - waarmee we zullen leren leven.”



ZUM KOTSEN
"Iedereen heeft recht op z'n eigen afwijking" - Miss Wartaal

Offline sexmachine

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 16212
    • Bekijk profiel
CORONA
« Reactie #1549 Gepost op: 7 maart 2021, 12:27:50 »
Allee, we mogen naar de kerk (of de moskee) vooraleer ze de ho(e)reca openen ... driewerf hoer(a), we mogen onzichtbare/onbestaande idioten in de kerk gaan aanbidden waarvoor al miljoenen mensen zijn vermoord (en nog steeds oorlogen aan de gand zijn), maar gezellig samen een pintje drinken, dat zeker en vast niet .... 1 mei????  als alles goed gaat, en als ze alles loslaten behalve de horeca gaat het niet goed gaan tegen 1 mei, daarvoor moet je niet gestudeerd hebben toch ....





VOORAL inzetten op sneltesten van mei, uiteraard, want vaccineren, dat krijgen ze niet voor mekaar.
In Amerika vaccineren ze 2.9 miljoen mensen per dag, hier 2900, als het al zo snel gaat.
Als 't verkiezingen zijn en ze ieder weer hun belachelijk hoog loon van 15000 euro per maand kunnen opstrijken, krijgen ze op 1 voormiddag IEDEREEN in België naar het stemhokje, vaccineren van dezelfde bevolking duurt .... een jaar of zo?
"Iedereen heeft recht op z'n eigen afwijking" - Miss Wartaal

Offline leeuw

  • rakkertje
  • **
  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
CORONA
« Reactie #1550 Gepost op: 7 maart 2021, 17:14:32 »
Wat zijn nu de vooruitzichten in België. Vanaf 2 mei mag alles, als  je maar een snel test aflegt?
Ik wil me niet laten testen en ook niet vaccineren, dus België blijft op slot voor mij dan.

Offline sexmachine

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 16212
    • Bekijk profiel
CORONA
« Reactie #1551 Gepost op: 7 maart 2021, 17:38:07 »
Wat zijn nu de vooruitzichten in België. Vanaf 2 mei mag alles, als  je maar een snel test aflegt?
Ik wil me niet laten testen en ook niet vaccineren, dus België blijft op slot voor mij dan.
Lekker, de volgende Ollander die geen spuitje wil mag zich melden, dan maken we een lijstje voor de grenscontroles   :lol :lol :lol :lol


Trouwens, vooruitzichten?   :-\ :-\ :-\ :-\
Als ALLES goed gaat mag de ho(e)reca terug open, er zal niks goed gaan, als ze al de rest open gooien behalve de horeca .... kwestie van de sector het nekschot te geven, maar eerst even hoop geven .... typisch politici .... jeanetten
"Iedereen heeft recht op z'n eigen afwijking" - Miss Wartaal

Offline leeuw

  • rakkertje
  • **
  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
CORONA
« Reactie #1552 Gepost op: 7 maart 2021, 18:57:45 »
Lekker, de volgende Ollander die geen spuitje wil mag zich melden, dan maken we een lijstje voor de grenscontroles   :lol :lol :lol :lol


Trouwens, vooruitzichten?   :-\ :-\ :-\ :-\
Als ALLES goed gaat mag de ho(e)reca terug open, er zal niks goed gaan, als ze al de rest open gooien behalve de horeca .... kwestie van de sector het nekschot te geven, maar eerst even hoop geven .... typisch politici .... jeanetten

Lach er maar mee. Men is volop wereldwijd bezig om de hele bevolking tegen elkaar op te zetten. Jij mag meer omdat je gevaccineerd bent, dat is discriminatie. Men mag  niets zeggen over onze mede mensen want dan discrimineer je. Maar de gezondheidszorg mag wel discrimineren.
Voor iets waar minder dan 0,03% van de mensen aan sterven.


Offline bigboobs83

  • rakkertje
  • **
  • Berichten: 13
    • Bekijk profiel
CORONA
« Reactie #1553 Gepost op: 7 maart 2021, 21:08:40 »
Wat zijn nu de vooruitzichten in België. Vanaf 2 mei mag alles, als  je maar een snel test aflegt?
Ik wil me niet laten testen en ook niet vaccineren, dus België blijft op slot voor mij dan.

Als je een keuze maakt moet je ook de gevolgen van je keuze er bij nemen...easy as that...

Offline Vanderbeffen

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2448
    • Bekijk profiel
CORONA
« Reactie #1554 Gepost op: 8 maart 2021, 00:04:36 »
Leeuw, alles kan, dat heeft men al overduidelijk bewezen.

Maar momenteel klasseer ik de praat over beperkingen voor niet-gevaccineerden toch eerder nog bij de indoctrinatie en de campagne om mensen te pushen om zich te laten vaccineren. Spierballengerol, in het kader van de ondertussen welbekende angstinductietechnieken. De politiek heeft 'iets' nodig om alles terug 'veilig' te verklaren, want men kan niet eeuwig blijven doen wat er nu al een jaar gebeurt. Alles gaat kapot. En dat vaccineren is ideaal voor de politiekers. Als het fout loopt, verschuilen ze zich wel achter het feit dat ze de makers van de vaccins geloofd hebben.

Men is volop wereldwijd bezig om de hele bevolking tegen elkaar op te zetten.

Daar heb je 100% gelijk in. Helaas. De believers en de non-believers. De gevaccineerden en de niet gevaccineerden. En liefst zwart-wit lijnrecht tegenover elkaar gesteld. Iemand die kritiek levert op de maatregelen, is meteen een non-believer. Zij of hij ontkent de ernst van het virus en handelt onverantwoord tegenover de medemens. Argumenten worden zonder tegenargumenten van de tafel geveegd. De verzuring van de maatschappij krijgt een flinke boost.

Offline sexmachine

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 16212
    • Bekijk profiel
CORONA
« Reactie #1555 Gepost op: 8 maart 2021, 12:05:34 »
Wat zijn nu de vooruitzichten in België. Vanaf 2 mei mag alles, als  je maar een snel test aflegt?
Ik wil me niet laten testen en ook niet vaccineren, dus België blijft op slot voor mij dan.

Als je een keuze maakt moet je ook de gevolgen van je keuze er bij nemen...easy as that...
Leg dat eens uit aub ....

Als iemand de keuze maakt zich niet te laten vaccineren, moet hij welke gevolgen dan maar dragen?
Want ik begrijp niet goed waar je op aanstuurt met die uitspraak .....

Ik ben benieuwd welke uitleg je daar gaat aan geven.

Vaccinaties zijn niet verplicht.
Ieder mens heeft de vrije keuze.
Niemand weet de gevolgen op lange termijn van de vaccinaties, daar is NIET op getest, dat vaccin is er gekomen op minder dan een jaar, terwijl andere vaccins 10 jaar nodig hebben om goedgekeurd te worden, net om de langere termijngevolgen ervan te kennen...


Maar ik ben erg benieuwd naar je uitleg hierover, dus laat maar komen.
"Iedereen heeft recht op z'n eigen afwijking" - Miss Wartaal

Offline sexmachine

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 16212
    • Bekijk profiel
CORONA
« Reactie #1556 Gepost op: 8 maart 2021, 12:19:43 »
CD&V-voorzitter Joachim Coens wil dat avondklok voorlopig van kracht blijft
CD&V-voorzitter Joachim Coens wil dat de avondklok voorlopig van kracht blijft, maar dat ze wel opnieuw bekeken wordt op het volgende Overlegcomité eind deze maand. Hij reageert daarmee op de kritiek die er blijft komen op de beslissing van het vorige Overlegcomité om de avondklok te behouden.


Vicepremiers Vincent Van Quickenborne (Open VLD) en Frank Vandenbroucke (SP.A) lieten verstaan dat die avondklok best van kracht zou blijven tot de horeca heropent op 1 mei. En dat ze dan ook nog niet meteen zou verdwijnen.
Gisteren liet de federale oppositiepartij N-VA weten dat ze een wetsvoorstel indient om de avondklok stop te zetten. Eerder had ook al de voorzitter van regeringspartij MR, Georges-Louis Bouchez, gepleit om de avondklok af te schaffen in de loop van de maand april.

Maar CD&V-voorzitter Coens wil dat er niet te snel wordt beslist. “Er is beslist over een pakket maatregelen, met eigenlijk alle politieke partijen, alle regeringen, laat er ons nu geen politiek spel van maken, laat het ons als een pakket blijven bekijken, op het volgend Overlegcomité.”


Ze gaan er een politiek spelletje van maken .... neen, ze willen de bevolking gevangen houden, de avondklok blijft een ongrondwettelijke maatregel, die enkel kan ingevoerd worden als de krijgswet van kracht is, en bij hun achterlijk Ministrieel besluit enkel TIJDELIJK

Wat denken die achterlijke mongolen nu, 's nachts zijn de vleermuizen wakker, dus is er een hogere kans op besmetting?  :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
"Iedereen heeft recht op z'n eigen afwijking" - Miss Wartaal

Offline sexmachine

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 16212
    • Bekijk profiel
CORONA
« Reactie #1557 Gepost op: 11 maart 2021, 11:41:39 »
Denemarken gebruikt voorlopig AstraZeneca niet meer: mogelijk bloedklonters als bijwerking, maar nog niet bewezen
Denemarken legt voorlopig de vaccinatie met het AstraZeneca-vaccin stil, omdat er mogelijk bijwerkingen zijn. Dat meldt het Deense Gezondheidsinstituut.

De opschorting komt er nadat er meerdere gevallen van bloedklonters waren gemeld. Er is ook melding gemaakt van een verdacht overlijden.

Het Europees Geneesmiddelenbureau EMA is een onderzoek gestart. Het Deense Gezondheidsinstituut benadrukt momenteel wel dat er nog geen oorzakelijk verband gelegd kon worden tussen de bloedklonters en het AstraZeneca-vaccin.

Uit voorzorg worden geplande vaccinaties met minstens twee weken geannuleerd. Wie al een eerste prik kreeg met het AstraZeneca-vaccin zal voorlopig geen tweede dosis krijgen.


Bloedklonters en een verdacht overlijden? En dat zijn de korte-termijn bijwerkingen ....
Wat op lange termijn?
Uiteraard is er geen verband te leggen, alleen zijn het de mensen die ingeënt zijn met dat specifieke vaccin die die bijwerkingen hebben .... als bloedklonters niet ernstig genoeg zijn, wat dan wel, België?
Je kan het op 2 manieren interpreteren .....

"Iedereen heeft recht op z'n eigen afwijking" - Miss Wartaal

Offline Kippenneuker

  • Held
  • *****
  • Berichten: 796
    • Bekijk profiel
CORONA
« Reactie #1558 Gepost op: 11 maart 2021, 16:37:10 »
We hebben het laatste nog niet gezien van bijwerkingen van die vaccins, wees daar maar gerust van!

En wat ga je nu krijgen? Mensen die bang worden van het Astra Zeneca vaccin en dat dus niet willen laten inspuiten, wát een onderzoek nu ook zal uitwijzen! Er is al eens geschreven dat wie in een bepaalde "line" zit voor een bepaald vaccin ook dát vaccin zal krijgen en dus niet kan opteren voor een ander vaccin, ook niet door een afspraak te verzetten naar een latere datum bvb. Gevolg ........ minder mensen die zich zullen willen laten vaccineren. Daardoor zal het nóg langer duren voordat we aan die 70% gevaccineerden komen, ALS we dat cijfer al ooit halen!

Is dat dan weer een reden om de boel nog wat langer op slot te houden? Het is allemaal nog niet erg genoeg! Ik wandelde gisteren door mijn stad en ik zag NIET "hier en daar" maar op VEEL plaatsen leegstand van winkel- en horecapanden. De grote ketens houden voorlopig nog stand maar de kleinhandel houdt het niet meer vol. Ook Le Pain Cotidien sluit de helft van zijn winkels in België. Is dat het nieuwe normaal zoals men het zo graag noemt?

Bende M.NG.L.N ! ! !

In Nederland is het blijkbaar al zover dat een aantal sekswerkers zich van het leven beroofd hebben omdat ze het niet langer zagen zitten. Laat ons hopen dat het met onze meisjes in Antwerpen niet zover komt. Misschien moeten we eens een benefiet organiseren maar hoe doe je dat in Coronatijden "pfff, wát een woord)? Ach, ik vind wel een weg om er hier en daar eentje te helpen en gelukkig ken ik nóg een aantal wandelaars die dat doen.

Offline sexmachine

  • Forumbeheerder
  • Held
  • *****
  • Berichten: 16212
    • Bekijk profiel
CORONA
« Reactie #1559 Gepost op: 11 maart 2021, 16:58:26 »
De bewuste batch is dus niet aan België geleverd, maar wel aan Nederland .........
Wil dat nu echt zeggen dat je maar "geluk" moet hebben dat er een goede batch van het vaccin aan je land geleverd is?
En geloven wij dat die batch niet aan België is geleverd?

En is het een loterij? Je moet maar geluk hebben dat een vaccin je niet doodt? Echt?
En dan nog de melding dat vorming van bloedklonters niet op de lijst van bijwerkingen staat .... 't zou er godverdomme nog moeten aan mankeren ook ....
En die Steven Callesn zegt dus letterlijk dat er eerst maar doden moeten vallen vooraleer ze overwegen om het toedienen van dat vaccin in België stop te zetten. De voordelen zijn groter dan de nadelen .... hallo professor, een beetje te veel vakidioot ofzo?

Verschillende landen schorten gebruik AstraZeneca op na bloedklonters, wat weten we? "Voordelen groter dan risico's"
Verschillende Europese landen leggen voorlopig de vaccinatie met het AstraZeneca-vaccin stil, omdat er mogelijk ernstige bijwerkingen zijn. Verschillende mensen kregen te maken met de vorming van bloedklonters. Het is nog niet duidelijk of er een oorzakelijk verband is tussen de bloedklonters en het vaccin. In ons land is er volgens het Federaal Geneesmiddelenagentschap nog geen geval bekend van iemand met een bloedklonter na de vaccinatie. Volgens het Europees geneesmiddelenagentschap blijven de voordelen groter dan de risico's.

Wat is er gebeurd?
In Denemarken wordt het gebruik van het AstraZeneca-vaccin voorlopig opgeschort. "Dit gebeurt na meldingen van ernstige gevallen van bloedklonters bij mensen die zijn gevaccineerd met het vaccin", meldt het Deense gezondheidsinstituut in een persbericht. In Denemarken zou één persoon overleden zijn aan een trombose door zo'n bloedklonter.

"Op dit moment kan er niet worden geconcludeerd dat er een verband is tussen het vaccin en de bloedklonters", benadrukt het gezondheidsinstituut. Uit voorzorg worden geplande vaccinaties voorlopig toch geannuleerd. Wie al een eerste prik met het AstraZeneca-vaccin kreeg, zal voorlopig geen tweede dosis krijgen.

Op dit moment kan er niet worden geconcludeerd dat er een verband is tussen het vaccin en de bloedklonters

Deens Gezondheidsinstituut
In Oostenrijk is eerder deze week een partij AstraZeneca-vaccins aan de kant gezet, nadat soortgelijke bijwerkingen waren genoteerd. Vier mensen kregen bloedklonters en een persoon overleed aan een trombose.

Van verschillende bronnen horen we dat het mogelijk om een en dezelfde partij vaccins gaat, die aan zowel Oostenrijk als Denemarken is geleverd. 17 EU-landen hebben van die partij een levering ontvangen. Volgens het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA) zijn er geen vaccins uit die partij in ons land terechtgekomen, maar wel bijvoorbeeld in onze buurlanden Frankrijk en Nederland.

Vanmiddag hebben nog andere landen die een levering van die partij vaccins hebben gekregen aangekondigd voorlopig de vaccinaties met het AstraZeneca-vaccin minstens deels op te schorten. Het gaat om IJsland en Noorwegen. Eerder hebben de Baltische staten beslist het omstreden lot voorlopig niet te gebruiken. Ook Italië legt een lot aan banden, opmerkelijk want volgens het EMA zijn geen vaccins uit de eerder vermelde partij in Italië beland.

Worden die bloedklonters veroorzaakt door het vaccin?
"Er is voorlopig geen enkele aanwijzing dat het vaccin deze bloedklonters veroorzaakt heeft", benadrukt het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA). Er is wel een onderzoek gestart. "De voordelen van het vaccin zijn nog altijd veel groter dan de risico's."

Volgens het agentschap is het aantal gevallen van tromboses - die veroorzaakt worden door bloedklonters - niet hoger bij mensen die gevaccineerd zijn met het AstraZeneca-vaccin dan bij wie het vaccin niet heeft gekregen. Op 10 maart stond de teller volgens het EMA op 30 tromboses op 5 miljoen Europeanen die het AstraZeneca-vaccin hebben gekregen.

Hoe zit dat in ons land?
In ons land zijn er nog geen meldingen binnengelopen van bloedklonters bij mensen die ingeënt waren met het AstraZeneca-vaccin. Dat zegt het Federaal Geneesmiddelenagentschap aan onze redactie. Wel meldt een zéér kleine minderheid van wie gevaccineerd is, bijwerkingen zoals koorts en spierpijn. Maar die bijwerkingen zijn meestal mild en gaan voorbij.

Moet ook bij ons de vaccinatie met het AstraZeneca-vaccin uit voorzorg opgeschort worden? Dat wordt momenteel bekeken door de bevoegde taskforce. "Het Deense Gezondheidsinstituut benadrukt momenteel dat er nog geen oorzakelijk verband gelegd kon worden tussen de bloedklonters en het AstraZeneca-vaccin", klinkt het in een reactie van de taskforce aan onze redactie.

"Het Europees geneesmiddelenagentschap (EMA) is een onderzoek gestart en het geneesmiddelenagentschap (FAGG) en onze experten staan op dit moment in contact met het EMA en volgen het op de voet", klinkt het.

"Het is een overwegen van voor- en nadelen", legt Steven Callens, professor inwendige ziekten (UZ Gent) uit in "Nieuwe feiten" op Radio 1. "Wanneer er zeer frequente bijwerkingen zouden zijn of er in België ook soortgelijke bijwerkingen (red. zoals in Denemarken) zouden zijn, zal de overheid niet twijfelen om ook hier de vaccinatie tijdelijk stil te leggen. Maar dat is vooralsnog niet het geval."

Vaccinoloog Isabel Leroux-Roels van het UZ Gent vindt het geen goed idee om meteen het vaccin op te schorten. "Het plaatst het vaccin en de campagne in een negatief daglicht terwijl dat niet meteen nodig is", vertelt ze aan VRT NWS.

Ze verwacht ook geen onderrapportering van bijwerkingen. "De vaccinatiegegevens van iemand worden heel goed bijgehouden. Met welk vaccin is die gevaccineerd? Met welk lot van dat vaccin? Welke diagnoses worden gesteld bij die persoon? Door al die data te koppelen, kan je dat heel goed opvolgen."

Wat betekent dit voor het AstraZeneca-vaccin?
Het is hoe dan ook een nieuwe deuk in het imago van het AstraZeneca-vaccin na de hetze of het vaccin dan niet en dan wel werd aangeraden aan 55-plussers. Het is ook koren op de molen voor de antivax-beweging.

De Deense autoriteiten wachten nu het onderzoek van het EMA af of ze daarna het AstraZeneca-vaccin opnieuw gaan gebruiken. Net geen 20 procent van de gevaccineerden in Denemarken kreeg tot nog toe het AstraZeneca-vaccin. In ons land is die verhouding iets groter, een derde van de gevaccineerden bij ons kreeg dat vaccin.

De vaccinaties met het AstraZeneca-vaccin worden er nu voor zeker vier weken uitgesteld, een streep door de rekening van de Deense vaccinatie­strategie. De Denen doen het op Europees vlak bijzonder goed. 11,5 procent van de volwassen Denen kreeg al een eerste dosis en 4,4 procent is volledig gevaccineerd. Ter vergelijking, in ons land is dat respectievelijk 7,2 procent en 3,8 procent.
"Iedereen heeft recht op z'n eigen afwijking" - Miss Wartaal