Auteur Topic: Rakkers en alcohol  (gelezen 11708 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wijze grijze

  • Gast
Rakkers en alcohol
« Gepost op: 24 maart 2014, 13:46:37 »
Rakkers,
 
 In veel clubs kun je onbeperkt biertjes drinken. Alcohol drinken en autorijden is echter een slechte combinatie
 
 Navolgend daarom een beetje extra en enigszins wetenschappelijk onderbouwde uitleg waarmee je een beetje inzicht in je alcoholpromillage krijgt.
          ml per glas   Alcohol %   ml alcohol   gram alcohol
Bier       250                     5%                   12,5*         10
Wijn      100                   12%                      12*          9,6
Gedestilleerd   35           35%                    12,25*      9,8
*Het soortelijk gewicht van alcohol. is 0,8 (1 ltr weegt 800 gram). D.w.z. 12,5 ml komt overeen met 10 gram.
 Dus zie je dat je met elk glas alcoholische drank, altijd 10 gram pure alcohol binnenkrijgt.
 (1 fles bier = ½ liter = 25 ml alcohol. = 20 gram alcohol. Komt dus overeen met 2 glazen)
 
 De gedronken alcohol verdeelt zich in maag en dunne darm over het totale lichaamsvocht. (mannen hebben een lichaamsvochtpercentage tussen 50 en 65 %).
 
 Wat heeft dit nu voor gevolgen voor je lichaam? (uitgaand van een de gemiddelde rakker van 100 Kg).
 
 Drink je één glas alcoholhoudende drank dan krijg je dus steeds 10 gram alcohol binnen. 10 gram op 50 liter lichaamsvocht (=50 Kg, dus 50.000 gram) komt overeen met 0,02 % = 0,2 ‰ (promille).
 Het soortelijk gewicht van bloed is vrijwel gelijk aan dat van water: 1 liter weegt 1 Kg. 5 Glazen alcoholhoudende drank resulteren dus in 1,0 ‰. Dus 10 glazen geven een bloedpromillage van 2,0 ‰.
 
 Simultaan aan de opname en doorgifte van de alcohol in je lichaam, vindt in je lever echter ook de afbraak van alcohol plaats. De snelheid hiervan bedraagt ca. 7 gram per uur**. Dus in 3 uur tijd breekt je lever de alcohol van 2 glazen af. Je alcoholpromillage verlaagt dan met 0,4 ‰**.
 
 Samenvattend: Elk glas alcoholhoudende drank verhoogt je alcoholpromillage met 0,2 ‰**. Tel de glazen bij elkaar op en je weet je (theoretische) alcoholpromillage. Trek daar dan de theoretische afbraak gedurende de uren dat je drinkt van af.
 
 Dan nog enkele huis-, tuin- en keukenwijsheden:
 Je kunt beter drinken op een volle maag: Klopt. Alcohol kan dan minder snel in je maag opgenomen worden. Dit gebeurt dan pas in de dunne darm.
 Vrouwen zijn sneller dronken: Klopt. Hun vochtpercentage is lager, dus de opgenomen alcohol wordt minder verdund
 Ben je zwaarder, dan kun je meer verdragen: Klopt: Een zwaarder persoon heeft meer lichaamsvocht en is dus minder snel aangeschoten. Logischerwijs is een lichter iemand eerder aangeschoten.
 Koffie maakt nuchter: Dit is een sprookje. Het alcoholpromillage verandert er niet door.
 Van gedestilleerd word je eerder dronken: Klopt niet. Elk standaard glas alcoholhoudende drank bevat evenveel alcohol (zie boven).
 
 Drink dus niet, of stop in elk geval op tijd met drinken om je lever de tijd te geven de alcohol uit je systeem te filteren.
 
 Doe er je voordeel mee.

Adieë tsezame
Wijze Grijze

**Disclaimer: dit zijn gemiddelde waardes, gebaseerd op gemiddelde mannen. Ze zijn bedoeld als gefundeerde richtlijn
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2014, 13:55:24 door Wijze grijze »

Offline licky luke

  • DVP fluisteraar...
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1405
    • Bekijk profiel
Rakkers en alcohol
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2014, 14:04:58 »
Wat heeft dit nu voor gevolgen voor je lichaam? (uitgaand van een de gemiddelde rakker van 100 Kg).

Verdorie!

Ben ik blij dat ik eindelijk weer eens wat afgevallen ben en daardoor wat strakker in mijn berevel zit, blijkt nu dat ik daardoor wel weer minder alcohol mag drinken wegens afgenomen lichaamsvocht. Het is ook nooit goed... Damn!  :banghead:

Wacht maar tot Knaktuut met zijn goddelijk afgetraind lichaam dit leest... Die brengt meteen een toast uit...  :party0036:

Een relatie is met z'n tweeën een probleem oplossen dat je in je eentje niet hebt ...

Offline licky luke

  • DVP fluisteraar...
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1405
    • Bekijk profiel
Rakkers en alcohol
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2014, 14:10:00 »
Alcohol drinken en autorijden is echter een slechte combinatie

Nou nog de gevolgen van alcohol op de kamerprestaties.

Liefst in een simpele rekensom, zodat ik weet hoeveel biertjes ik kan nuttigen alvorens mijn kleine Luke het laat afweten...  ;D

En deze: Hoe langer ik pannekoek, des te meer alcohol verwerkt mijn lever en des te beter worden mijn prestaties?  :017:
Een relatie is met z'n tweeën een probleem oplossen dat je in je eentje niet hebt ...