Auteur Topic: Prostitutie als volwaardige seksualiteit  (gelezen 1565 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

guest15247

  • Gast
Prostitutie als volwaardige seksualiteit
« Gepost op: 13 maart 2012, 21:36:20 »
Dit artikel kwam ik vandaag tegen; hoor je het ook eens van een ander:

PROSTITUTIE ALS VOLWAARDIGE SEKSUALITEIT

VOORWOORD

Het betreft een bijgestelde versie van een presentatie voor de videocamera van DE RODE DRAAD/VAKWERK (vakbond voor prostituees) in maart 2011 als oud-bestuurslid Utrechtse Stichting voor Seksuele Hervorming en Stichting Man/Vrouw en Prostitutie, tevens als bekend met prostituees in privé huizen en clubs.
De indeling is als volgt.

KERNPUNTEN
SEKSUALITEIT IN HET ALGEMEEN
SOLOSEKS
SEKS MET EEN ANDER
PROSTITUTIE IN HET ALGEMEEN
PROSTITUTIE ALS MAATSCHAPPELIJK PROBLEEM
EEN BETER IMAGO VAN PROSTITUTIE
PERSPECTIEF


KERNPUNTEN

- Seks in een relatie hoeft niet beter of slechter te zijn dan seks met een
prostituee. Er zijn geen redenen waarom vrouwen in een relatie moreel
verheven zouden zijn boven haar zusters in de prostitutie.

- De ongenuanceerde verguizing vanuit de gevestigde moraal is de diepste
oorzaak van alle misstanden in de prostitutie (dwang, uitbuiting en sociaal
isolement van prostituees).

- Fatsoenlijke prostitutie moet kunnen. Ze vindt plaats zonder dwang van
derden en met wederzijds respect.

- Verbetering van het belabberde imago is onmisbaar wil fatsoenlijke
prostitutie een volwaardige plaats in de samenleving krijgen. Upgrading van
de aanduidingen is daarbij niet weg te denken. Een prostituee heet dan geen
**** of sekswerker. Een zich gedragende prostituant heet geen ****enloper of
klant maar bezoeker of gastheer (i.g.v. escort). Een zich gedragende
exploitant (kamerverhuurder, bemiddelaar) heet geen pooier.

- De maximale omvang van gedwongen prostitutie verbleekt bij de omvang van
evident geweld dat vrouwen ondervinden van partners en ex-partners. Met het
verbieden van prostitutie zouden dus ook relaties verboden moeten worden.


SEKSUALITEIT IN HET ALGEMEEN

Seksualiteit, seks kunnen hebben, is een verrukkelijk geschenk van de
evolutie, een geschenk uit de verre hemel. Toch sprak ik een filosoof,
tevens tantra trainer, die zich afvroeg of seks kunnen hebben eigenlijk niet
een duivelsgeschenk is. Alsof er nooit seksuele revolutie is geweest!

Je moet er natuurlijk wel mee om kunnen gaan, net als met vuur, alcohol en
zoveel andere genietingen in het leven die niet zonder risico zijn.

Leuke seks, solo of met een ander, hoeft niet maar mag wel. Bij de
voortplanting heb je het in feite niet nodig.

Leuke seks heeft zijn grenzen. Het moet niet ten koste van jezelf of je
medemens gaan. Soms is het de moeite waard je ervoor in een mijnenveld te
begeven. Het avontuurtje buiten de deur!

Kinderen en dieren hebben we niet nodig voor leuke seks en zij ons niet.
Gelukkig is er volop keuze aan andere mogelijkheden.


SOLOSEKS

Makkelijk, goedkoop, zonder verplichtingen tegenover een spelpartner, is
soloseks. Lekker met jezelf spelen, fantaseren geholpen door blootbladen,
porno, speelgoedjes, rubber, lak, leer, spannende kleding.

Soloseks is een volwaardige vorm van seks waar niks mis mee is. Waarmee je
afhankelijk van je geaardheid lang kunt volstaan. Soms kan het wel nodig
zijn je fantasie te voeden door seks met een ander te hebben.


SEKS MET EEN ANDER

Kun je het opbrengen er verplichtingen voor aan te gaan en hou je van
spelletjes met mensen dan kom je al naar gelang je geaardheid in aanmerking
voor hetero-, homo-, lesbo- of biseks.

Die verplichtingen kunnen van alles zijn. In eerste instantie neemt de
initiatiefnemer die op zich.
* Aandacht, genegenheid (in feite waar 'liefde bij de seks' op neerkomt).
* Verantwoordelijkheid nemen voor het geval er een kind van mocht komen.
* Bijdragen aan het levensonderhoud van de partner. Je kunt dat zelfs
contractueel en met fanfare laten vastleggen, dan heb je een huwelijk.
* En tenslotte je verplichten tot een tegenprestatie per contact. Er zijn
daar diverse vormen van:
- Een vakantie toezeggen
- Vrij houden bij een avondje uit
- Klussen
- Een cadeau meebrengen
- Geld geven


PROSTITUTIE IN HET ALGEMEEN

De samenleving ziet alleen een tegenprestatie in de vorm van geld als
prostitutie.

Verdere kenmerken van prostitutie in de gebruikelijke zin zijn:
* De initiatiefnemer is als regel een man, de prostituant.
* De partner die verleidt, uitnodigt tot spel, zich daarvoor tegen betaling
beschikbaar stelt, is als regel een vrouw, de prostituee. Erotisch spel
met mannen is haar beroep.
* Er is als regel een tussenpersoon (bemiddelaar, exploitant) die tegen
betaling het contact tussen prostituant en prostituee
vergemakkelijkt en zorg draagt voor ruimte, faciliteiten, privacy en
veiligheid voor de afgesproken tijdsduur.

Het verschil tussen de seksuele omgang bij een prostitutiecontact en die bij
het hoogheilige huwelijk lijkt op het eerste gezicht enorm. Toch zijn er in
feite geen wezenlijke verschillen.
* In beide gevallen dalen man en vrouw gedurende het spel af tot een
dierlijk niveau. Daar is niks mis mee. Dieren zijn onze verre familie.
* In beide gevallen is afwezigheid van dwang en wederzijds respect een
basisvoorwaarde wil het leuk zijn.
* Steeds is er sprake van het etaleren van verleidelijkheid waar de ander,
als regel de man, niet tegen bestand is.
* Menige vrouw in een vaste relatie, die wil dat haar vent haar wil, zegt
de **** te gaan spelen.
Als regel heeft een vrouw het ****ige in zich. Het is haar toppunt van
kracht tegenover de man. Het is haar kroonjuweel. Ze is in staat om met haar
uitgebreide assortiment aan bekoorlijkheden bij een man iets voor elkaar te
krijgen. Niet zonder reden wordt '****' het oudste beroep genoemd.

Heel jammer alleen dat in de ranzige heersende moraal '****' tot scheldwoord
is verworden. In de Indo-Europese taalfamilie betekent '****' oorspronkelijk
'kostbaar', 'dierbaar', 'beminnelijk' en vandaar 'minnares, 'minnaar'. De
oorspronkelijke betekenis van '****' is nog terug te vinden in het verwante
Franse 'cher' (kostbaar) en 'cherie' (liefje).

Als regel vindt een man het heerlijk bekoord te worden door een vrouw en
heeft daar veel voor over, als het moet zijn vrijheid.

Hoe een vrouw dat ****ige benut is heel verschillend. Het hangt af van haar
talenten en de sociale setting. Enerzijds de vrouw die met haar charmes een
enkele man aan zich wil binden als vader voor haar kinderen. Anderzijds de
vrouw die in haar onderhoud wil voorzien door zich met haar charmes open te
stellen voor alle mannen die ze wil toelaten.

Tussen die twee uitersten bevinden zich LAT-relatie, seriele monogamie,
polyamory, swingen, one-night-stand en minder gangbare vormen van
prostitutie.

'Prostituee' komt van het Latijnse 'prostitueren' (te koop uitstallen). Ze
etaleert en verhandelt haar bekoorlijkheden. ****ig gedrag, zich
prostitueren, kent in onze westerse samenleving vele verschijningsvormen. De
islam heeft het dan ook bij het rechte eind als ze westerse vrouwen ****en
vindt. Je man, of welke man dan ook, verleiden met uitdagende kleding of met
pikante lingerie is ****ig. Schaars gekleed of naakt bekeken willen worden
op het strand, model zijn in blootbladen, optreden als pornoactrice, alles
prostitutie en in wezen hetzelfde als de prostitutie waarbij een vrouw zich
beroepsmatig beschikbaar stelt voor mannen.

Beschikbaarheid van prostituees is van onschatbare waarde voor naturen die
ongeschikt zijn voor een vaste relatie. Of voor naturen die in hun overigens
als waardevol ervaren relatie voor hun gevoel in seksueel opzicht tekort
komen.

Het behoort tot de verworvenheden van onze cultuur dat een vrouw in een
vaste relatie altijd zelf mag beslissen of ze ook sekspartner wil zijn. Of
dat ze dat alleen wil als ze een kind wil en verder met rust gelaten wil
worden. Prostitutie als minder relatiebedreigende variant van vreemdgaan is
dan een uitkomst. Een relatie gebaseerd op kameraadschap verdraagt overigens
alle vreemdgaan mits het met tact, behoedzaamheid en discipline gebeurt. Als
levenskameraad ben je er wanneer de ander je nodig heeft, ongeacht je
seksuele interesses.

Volgens schattingen eind negentiger jaren hebben twee van de drie mannen een
of meerdere malen in hun leven contact met een prostituee. Een op de vijf
mannen heeft het vaker. Zo'n drie tot vier procent heeft het geregeld. Er is
nooit aangetoond dat prostitutie verkrachtingen voorkomt. Verkrachters gaat
het immers om de kick van het roven van seks.

So far so good! Wat zou het fantastisch zijn als dit het hele verhaal was
over prostitutie!


PROSTITUTIE ALS MAATSCHAPPELIJK PROBLEEM

Helaas heeft prostitutie nog steeds geen volwaardige plaats in de
samenleving. Verhalen over misstanden worden met graagte aangehoord. Het is
not-done prostitutie positief te benaderen. Een meerderheid binnen de
vereniging voor seksuologie wijst prostitutie resoluut af, zo heb ik
ervaren.

Op zijn gunstigst vindt men prostitutie helaas noodzakelijk en zijn
prostituees beklagenswaardige wezens, die geholpen moeten worden zo snel
mogelijk uit te treden.

Op zijn ongunstigst rust er een taboe op en als er toch over gesproken wordt
dan in termen van spot en diepe verachting, zo is de ervaring. Eventuele
tolerantie is flinterdun en vervliegt zodra prostitutie dichtbij komt.

'****' is, zoals gezegd, een scheldwoord geworden. Een **** is smerig,
vandaar 'vuile ****'. De uitdrukking 'ouwe****en', praten als een oude ****,
illustreert de verachting van het beroep. Als regel realiseert men zich
zelfs niet eens hoe kwetsend dat moet zijn voor een op leeftijd gekomen
prostituee.

Prostitutie noemt men kopen van seks, vleeshandel. Ik sprak een seksuoloog
die prostitutie soloseks met een vrouw als gebruiksvoorwerp noemde. Dieper
kunnen mannen en vrouwen niet zinken, zo heet het. 'Gewoon' vreemd gaan is
daar heilig bij.

In de afkeer van prostitutie bereikt de afkeer van seksualiteit, voor zover
die niet ten dienste staat van de voortplanting, zijn hoogtepunt. In de
Joods Christelijke traditie is de schaamte voor seksualiteit met overgave
gecultiveerd. We hebben het daardoor nog steeds over schaamhaar, schaamdelen
en schaamlippen.

De mens diende zich als verondersteld opperwezen te schamen voor zijn
dierlijke seksuele driften. Zijn geestelijke superioriteit zou worden
ondergraven door zich over te geven aan lustgevoelens en zijn bewustzijn te
verliezen tijdens een orgasme, zo dacht men en denkt men nog vaak de
seksuele revolutie ten spijt. 'Nieuw preuts' is nooit ver weg, vergis je
niet.

De schaamtecultuur t.a.v. seksualiteit en daarmee de verguizing van
prostitutie pakt om een viertal redenen slecht uit voor de prostituee.

- 1 - Het maakt haar beroep tot een zware psychische en sociale belasting.
Haar beroep is haar geheim. Die last draagt ze ook nog met zich mee als ze
gestopt is. Alleen sterke persoonlijkheden of eenvoudigen van geest zijn in
staat daar open en vrij mee om te gaan.

Verhoging van de minimumleeftijd voor prostituees van 18 naar 21 jaar is dan
ook alleszins toe te juichen. Het contact met een meer volwassen vrouw is
bovendien als regel van een hoger niveau en dus prettiger voor de
prostituant.

- 2 - De burgerlijke verachting van prostitutie biedt gouden kansen voor
criminelen. Zij immers hebben er geen enkel probleem mee iets te exploiteren
dat maatschappelijk wordt afgewezen en al helemaal niet als er veel geld in
omgaat. Vrouwenhandel en uitbuiting van prostituees krijgen dan volop
kansen. De criminaliteit verlaagt het maatschappelijk aanzien van de
prostituee nog verder.

- 3 - De lage status van het beroep maakt dat Nederlandse prostituees worden
verdrongen door niet-West-Europese, hetgeen extra vrouwenhandel in de hand
werkt.

- 4 - De lage status maakt ook dat de vrouwen mannen aantrekken die vinden
dat alles, hoe stuitend ook, moet kunnen.

Bestrijding van de criminaliteit rond prostitutie, hoe noodzakelijk ook
voor de veiligheid van de vrouwen, is dweilen met de kraan open zolang de
maatschappelijke afwijzing van prostitutie voortduurt.

Tussen 50 en 90% van de prostituees is gedwongen, zo is de gangbare
opvatting. Er zijn geen betrouwbare cijfers die dat ondersteunen. Men laat
zich vaak leiden door misstanden in de raam- en straatprostitutie. Dat wil
zeggen het zichtbare deel waar de vrouwen bovendien het meest kwetsbaar
zijn. De raam- en straatprostitutie omvat overigens slechts respectievelijk
zo'n 20 en5% van alle prostituees.

Volgens het WODC (2007) zegt zo'n 8% van de vrouwen in de vergunde sector
onder een of andere vorm van dwang in de prostitutie te zijn gegaan. Onlangs
werden bij registratie van 300 raamprostituees in Utrecht bij 28 vrouwen
signalen van dwang geconstateerd.


EEN BETER IMAGO VAN PROSTITUTIE

Acceptatie van prostitutie als maatschappelijk goed wordt ernstig gehinderd
door haar erbarmelijk imago. De wijze waarop de betrokkenen worden aangeduid
en zich presenteren is daar mede debet aan.

Een fatsoenlijk prostitutiecontact verschilt hemelsbreed van de behandeling
van een klant in een kapsalon, bijvoorbeeld. Het gaat om een ontmoeting
waarbij twee mensen zich binnen vastgestelde grenzen helemaal aan elkaar
geven. Een wezenlijk verschil is ook dat hij mag kiezen en zij mag afwijzen.

De term 'klant' voor de bezoeker van een prostituee of voor de gastheer die
een escort ontvangt is onjuist en nodeloos ontluisterend. Hij is respectloos
tegenover de seksualiteit van een vrouw dus ook tegenover die van een
prostituee. Niet bevorderlijk voor het imago! Spreken over 'bezoeker' of
'gastheer' i.p.v. over 'klant' is geen onmogelijke optie. Immers, de **** is
toch ook prostituee gaan heten en de fatsoenlijke pooier exploitant.

Zo ook dient de ontluisterende term 'sekswerker' geen enkel zinnig doel. Dat
er als regel sprake is van seks en het spel inspanning kost -er wordt
tenslotte voor betaald- hoeft niet onderstreept. Het zwoegerig klinkende
'sekswerker' is van hetzelfde platvloerse niveau als 'bruinwerker' voor de
penetrerende homopartner.

Afgezien van imagoschade zorgt de term sekswerker ook voor verwarring. Hij
omvat immers ook de peepshowgirl, de webcamgirl, de paaldanseres, de
stripteasedanseres en de pornoactrice, in feite eenieder die werkt in de
seksindustrie.

'Prostituee', de term die ook door de overheid wordt gebruikt voor de godin
die middels lichamelijk contact tegen betaling genot schenkt, is voor
eenieder duidelijk en drukt anders dan 'sekswerker' iets van de
geheimzinnigheid uit die een vrouw spannend maakt. Het overduidelijke '****'
is, zoals gezegd, helaas door het 'nette' deel van de samenleving tot
scheldwoord gedegradeerd.

Ook het zelfbeeld van betrokkenen draagt bij aan het erbarmelijke imago van
prostitutie. Zo voeden prostituees dat imago vaak door de manier waarop ze
zich over hun werk uitlaten om geen slechte indruk te maken. De 'klanten'
zoals ze die noemen zijn volgens hen niet meer dan stinkend, ongewassen,
ongemanierd flappenvee. Onooglijke griezels. Op zijn gunstigst sukkels die
het verdienen uitgepeesd en 'befaked' te worden. Ze verdienen geen enkel
respect, niets leuks of positiefs over te melden. Vieze broodjes zijn het
naast dat lekkere broodje thuis (hun vent!).

Je kunt je het als prostituee tegenover buitenstaanders kennelijk niet
permitteren dat je het naar de zin hebt ook al is dat wel zo en al helemaal
niet dat de seks soms lekkerder is dan de reguliere met je eigen vent. Een
prostituee waarvoor dat negatieve beeld echt de werkelijkheid is hoort niet
thuis in de prostitutie en berokkent die veel schade. Ze is van harte welkom
in uitstapprogramma's. Des temeer respect voor de prostituee die ook op een
positieve manier over haar beroep durft te spreken.

Natuurlijk zijn er onder de mannen stinkende, ongewassen, ongemanierde
hufters. Mannen die zich als 'klant', als 'seksconsument' gedragen en
bediend willen worden omdat ze voor het verblijf betaald hebben. Een botte
opstelling tegenover vrouwen, die je ook buiten de prostitutie aantreft.

Er zijn ook mannen voor wie een prostitutiecontact een feest is. Zij
presenteren zich zo aangenaam mogelijk omdat ze beseffen dat het daardoor
alleen maar leuker wordt. Genieten van 'Ladies first genot' is dan verre van
uitgesloten.

Ook de derde speler, de bemiddelaar (kamerverhuurder, exploitant), draagt
vaak bij aan het slechte imago van prostitutie ook al heet hij sinds de
legalisering geen gedoogd crimineel, geen pooier of patser meer.

Dat de bemiddelaar nog steeds bijdraagt aan het slechte imago van
prostitutie komt doordat hij zich in de luwte van het taboe vaak een
onrechtvaardig groot deel, als regel de helft, toeeigent van wat er met alle
contacten binnenkomt. De prostituee ontvangt alleen voor de contacten die ze
zelf gehad heeft. Een enorm verschil tussen de verdiensten van degene die
ruimte en faciliteiten beschikbaar stelt en degenen die daar voor hun beroep
gebruik van maken.

Overigens is mij een stijlvol en comfortabel ingericht privee huis bekend
waar het deel van de exploitant in zeven jaar is gezakt van 50 naar 35%. Een
bemoedigend voorbeeld van een ontwikkeling naar een eerlijker verdeling van
de inkomsten tussen exploitant en prostituees.

Met zo'n 100 euro per uur, inclusief kamer en drankjes, is de prijs per uur
voor een bezoek aan een prostituee daar beduidend hoger dan die bij een
fysiotherapeut, daarentegen weinig hoger dan die bij een seksuoloog. Er is
geen reden te bedenken waarom een bezoek aan een prostituee meer dan 100
euro per uur zou moeten kosten, tenzij er uitzonderlijke en luxueuse extra's
zijn.

Voortdurend zegt de beroepsgroep dat de prijzen voor prostitutie niet of
nauwelijks zijn meegestegen met het algemene prijspijl. Een uitlating waar
exploitanten zich uiteraard graag bij aansluiten. Een hardnekkig misverstand
zo niet gewoon een commerciepraatje.

Op verschillende prostitutielocaties in Midden Nederland zag ik vanaf 1995
na correctie voor inflatie alleen maar prijsstijgingen, gemiddeld zo'n drie
tot vier procent per jaar.

Als de beroepsgroep vindt dat ze te weinig verdient komt dat eerder doordat
het aanbod niet aansluit op de vraag. Ook de scheve verdeling van de
inkomsten tussen bemiddelaar en prostituee maken dat haar verdiensten
tegenvallen.

Als bemiddelaars scherper zouden calculeren en dus met een kleiner deel van
alle inkomsten genoegen zouden nemen zou er voor prostituees bovendien meer
ruimte zijn zich voor sociale voorzieningen te verzekeren.


PERSPECTIEF

De legalisering in 2000 heeft gemaakt dat de exploitatie van prostitutie,
mits zonder dwang en uitbuiting en zonder minderjarigen, niet langer
strafbaar is. Wat betreft de emancipatie van prostitutie een stap in de
goede richting. De legalisering heeft vrouwenhandel helaas niet uitgebannen,
maar wel bemoeilijkt.

De op handen zijnde Wet Regulering Prostitutie met, hopelijk, effectievere
instrumenten om dwang en uitbuiting tegen te gaan is een tweede stap.

Een laatste stap, de meest omvattende en effectieve, zou een omslag zijn in
het denken over prostitutie binnen de samenleving. COYOTE, dat staat voor
Come Off Your Old Tired Ethics, de strijdleus en naam van van een beweging
van Amerikaanse prostituees rond 1973, is nog steeds actueel. Ook voor
Nederland, dat overigens een gidsland is voor onbekrompen prostitutiebeleid.

Afbreken dus de wal van vooroordelen, taboe's en stigma's opgeworpen door
religies, burgerlijke moraal, gepasseerd feminisme en benepen seksuologie.
Onderscheid maken tussen foute prostitutie en fatsoenlijke. Erkennen dat
fatsoenlijke prostitutie als liefdesspel een volwaardige plaats verdient in
een beschaafde samenleving. De plaats die toekomt aan alle liefdesspel
zonder slachtoffers. De overheid zou zich niet moeten beperken tot het
reguleren van prostitutie. Ze zou haar ook moeten faciliteren, dus
knelpunten wegnemen en haar niet onnodig hinderen.

De goedbedoelde kruistochten van Karina Schaapman enkele jaren geleden en
vervolgens van Noraly Beyer met haar Noord Nederlands Toneel, waarbij graag
gehoorde misstanden in de prostitutie zo breed mogelijk worden uitgemeten,
zijn gepasseerde middelen erger dan de kwaal.

Geregeld wordt voorgesteld prostitutie op zijn Scandinavisch te verbieden
vanwege de misstanden. Stel dat inderdaad 90% van alle 25000 prostituees
gedwongen is dan is het aantal vrouwen dat volgens het WODC (2010) jaarlijks
slachtoffer is van evident partner- of ex-partnergeweld zes maal zo groot.
Niet dat hiermee gedwongen prostitutie een minder ernstig misdrijf wordt,
wel dat met een verbod op prostitutie ook relaties verboden zouden moeten
worden.

Heel bemoedigend, tenslotte, de positieve benadering van prostitutie in het
feministisch tijdschrift LOVER van juni 2010. Geen ongenuanceerde afwijzing
van alle prostitutie daarin maar onderscheid maken tussen foute en
fatsoenlijke. Ook vinden feministen dat vrouwen moeten kunnen kiezen voor
het beroep van prostituee.